To view articles in English only, click HERE. 日本語投稿のみを表示するにはここをクリック。点击此处观看中文稿件한국어 투고 Follow Twitter ツイッターは@PeacePhilosophy and Facebook ★投稿内に断り書きがない限り、当サイトの記事の転載は許可が必要です。peacephilosophycentre@gmail.com にメールをください。Re-posting from this blog requires permission unless otherwise specified. Please email peacephilosophycentre@gmail.com to contact us.

Thursday, March 13, 2008

不是旁观者,而是历史的参与者--岩下美佐子温哥华报告会

On March 8th, Misako Iwashita, a history teacher and a peace activist from Osaka, gave a talk under the topic of “Not an Observer, But a Participant of History” at the Roundhouse Community Centre. Ms. Misako reviewed the war-time education and the current situation in Japanese history education. As a history teacher, Misako sensei reminded her audience that people should activiely participate in the studying of history, which is important to the making of a peace of future. Over 40 people, with various backgroud, attended this meeting. MS Teklla Lit, the president of BC Alpha attended this meeting and gave an inspiring feed back in response to Misako’s talking. This is a report of this event for Chinese readers.

3月8日,来自日本的岩下美佐子老师在Round House社区中心举办了一场名为“不是旁观者,而是历史的参与者”的报告会。美佐子老师来自日本大阪,在大阪某高中教授历史课,也是积极的和平活动家。近年来,历史教科书事件,以及由此人们对日本政府的历史观产生的疑问,是日本和东亚邻国关系中的一个重要议题。正因为此,美佐子老师的报告为我们带来了非常有价值的关于日本的历史教育的第一手资料。包括北美抗日战争史实维护会(BC Alpha)等中文团体在内的温哥华各界市民出席了这个报告会。因为对于参与人数估计不足,我们没能准备足够数量的演讲资料,对此我们深表歉意。

美佐子老师首先回顾了二战前日本军国主义时代的教育。军国主义的洗脑教育是日本走上激进的法西斯路线的根本原因之一。在战后,日本的教育界人士到了这一点,从此积极的向下一代推行和平教育。在日本教育界的基层,大部分教员认为不应当回避日本的战争历史,应当向下一代准确客观的教授日本在战争期间犯下的罪行。近年来,随着国际形势的变化和国内政治的右倾化,某些政府官员试图模糊化战争罪行教育,认为这样的教育有损日本尊严。但是这样的观点受到了教育界的抵制,大部分学校依然坚持和平和反省的战争历史教育方针,而这样的教育在学生中也受到了良好的效果。美佐子老师展示了数名她的学生的课堂感想,从这些感想中可以看到,学生们对未来和平的强烈希望和与其他国家友好相处的心情。因此,美佐子老师希望大家不要把历史当作无用的故纸堆,对于某些政治利益集团不正确的历史观我们应当努力抗争。我们每个人都是历史的参与者和创造者,未来的历史是和平还是战争,就靠我们今天的努力。

会后美佐子老师的讲话受到了与会者的积极响应。来自北美史维会的Joseph先生对美佐子老师的报告给予了高度评价,并且鼓励美佐子老师今后继续致力于正确的历史教育。

史维会会长列国远女士在报告会的最后受邀作总结发言。列国远女士赞扬了美佐子老师的努力,并且建议美佐子老师今后多鼓励学生与战争的受害者接触。当我们的下一代亲身体会到战争带来的灾难的时候,他们就会认识到我们曾经犯下的错误,就能认识到和平的可贵。

No comments:

Post a Comment